OK2020 | 18. april 2020

Tillidsmand Tommy om OK20: Jeg er så frustreret!

Der er noget, der slet ikke fungerer i FH-systemet, mener malersvend og tillidsmand Tommy Lauritsen oven på et skuffende OK20-resultat.

– Vi var mange, der stemte, og vi stemte klart nej. Vores forhandlere stod fast på medlemmernes krav, og de kæmpede vores kamp. Alligevel ender vi igen med et dårligt resultat. Der er altså noget, der ikke fungerer, siger Tommy Lauritsen dagen efter det endelige resultat af OK20, der blev offentliggjort torsdag.

Historisk mange medlemmer af Malerforbundet har deltaget i urafstemningen og over 81 procent stemte NEJ til de indgåede overenskomstforlig. Alligevel må Tommy Lauritsen og alle andre malersvende affinde sig med, at deres NEJ ikke var nok til at forkaste overenskomstforliget.

Det skyldes de såkaldte sammenkædningsregler, der gør, at det er flertallet af samtlige medlemmer af FH-forbund, der afgør resultatet. Og i går stod det klart, at resultatet blev et samlet JA med 79,8 procent af stemmerne.

Mindstelønnen skulle op

– Jeg er så frustreret over det, og det er der mange af mine kollegaer, der også er. Man føler sig jo helt magtesløs, og fuldstændig til grin lyder det fra Tommy Lauritsen. Han arbejder i et mellemstort malerfirma i Ikast og har siden 2004 været tillidsmand for kollegaerne.

Tommy Lauritsen har primært stemt NEJ, fordi han ligesom en stor del af Malerforbundets medlemmer, ønskede en højere mindsteløn. Et krav, som Malerforbundets forhandlere stod fast på, men som blev afvist af arbejdsgivernes forhandlere.

– Vi vil have hævet bunden, så vi kan få gjort noget ved social dumping. Og det mest frustrerende er næsten, at mange malermestre i de små- og mellemstore også selv ønsker at få hævet bunden, så de slipper for unfair konkurrence.

Forhandlerne gjorde det rigtige

– Der er mange gode mestre derude, som ikke ønsker at underbetale deres svende. Det ville jo være en gratis omgang for dem, hvis deres forhandlere dog bare var gået med til det. De eneste arbejdsgivere, der får noget ud af vores mindsteløn på 127 kroner, er jo dem, der udnytter folk og bruger underbetalte udenlandske arbejdere, siger Tommy Lauritsen. Han og kollegaerne får selv langt over mindstelønnen, og de har en lokalaftale med mester om en garantiløn på 165 kroner ved akkordarbejde.

For Tommy Lauritsen var en hævelse af mindstelønnen et ufravigeligt krav, og han er glad for, at Malerforbundets forhandlere stod fast på kravet. Han ville også gerne have haft større fokus på en generel stigning på prislisten, da en forbedring af akkordarbejdet også vil være, en sikring mod social dumping.

– De gjorde det helt rigtige. Og selvom vi er mange, der i dag er rigtig frustrerede, så er det jo hverken Malerforbundet eller forhandlernes skyld, at vi ikke fik den overenskomst, vi havde ønsket os, siger Tommy Lauritsen.

Han peger i stedet på, at der er noget med sammenkædningsreglerne, der ikke fungerer:

Der er noget, der ikke fungerer

– Jeg ved ikke, om vi ville være bedre stillet uden de regler. Men lige nu virker det som om, at vi uanset hvad, så bliver vi gang på gang efterladt alene på perronen.

– Nogle af de store forbund var jo allerede ude og anbefale deres medlemmer at stemme ja, inden vi havde afsluttet vores forhandlinger. Det er for dårligt! Og det viser jo, at solidariteten kan ligge på et lille sted. Der er altså noget med FH-systemet, der bare ikke fungerer, og det bliver vores forbund nødt til at problematisere over for FH. Ellers må vi jo i sidste ende spørge os selv, om FH er det rigtige fællesskab for os, set i lyset af, at det er tredje OK i træk, at malerne stemmer nej til forhandlingsresultatet, uden at det får nogen som helst betydning.