Overenskomst | 28. april 2020

Har du fri 1. maj?

Har du fri 1. maj? Få svaret længere nede i artiklen – Først får du lige historien bag denne særlige dag…

Arbejdernes Internationale Kampdag i 130 år

Vi skal tilbage til slutningen af 1800-tallet, hvor arbejdernes krav om en 8-timers arbejdsdag blev hele grundfundamentet for kampdagen.

Det lykkedes de engelske arbejdere, der flyttede til Australien, at få gennemført deres krav om en 8-timers arbejdsdag allerede i 1856. Det blev fejret ved en fest 1. maj. Nogle år senere demonstrerede amerikanske arbejdere 1. maj for at indført 8-timers arbejdsdag. Og det blev en tradition, at man i flere lande stoppede arbejdede 1. maj for at gøre krav på og demonstrere for en 8-timers arbejdsdag.

I Paris blev det i sommeren 1889 på en større arbejderkongres besluttet, at 1. maj skulle være Arbejdernes Internationale Kampdag fra 1. maj 1890.

Kampdagen blev første gang afholdt i Danmark for nu 130 år siden i Fælledparken i København. Her var hovedtemaet da også kravet om en 8-timers arbejdsdag.

Dengang var det forbudt at synge og man måtte heller ikke gå igennem gaderne med udfoldede faner.

Alligevel troppede arbejderne massivt op. Omkring 30-40.000 deltog i Fælledparken, men der var også store forsamlinger i Helsingør, Slagelse, Odense, Svendborg og Roskilde.

Maler Jensen kæmpede for friheden

Én af ildsjælene bag 8-timersdagen var maleren Jens Jensen (født 1859). Han var en fattig malersvend fra Fyn, der endte med at forme hele arbejderbevægelsen og dens mærkesager. Som ung svend deltog han aktivt i arbejderkampen, og kampen for en 8-timers arbejdsdag blev en rød tråd i hele hans arbejdsliv.

Jens Jensen blev i 1886 den første formand for De Samvirkende Fagforeninger, som vi i dag kender som FH (tidligere LO). Og for 101 år siden, i maj 1919, lykkedes det endelig Jens Jensen og resten af fagbevægelsen at få gennemført kravet om den 8-timers arbejdsdag.

Siden har andre temaer og andre kampe udspillet sig fra talerstolene 1. maj over hele landet.

Men har du fri 1. maj??

Du har fri hele dagen 1. maj, hvad enten du er ansat på Malerforbundets overenskomst med Danske Malermestre, Dansk Byggeri eller AutoBranchens ArbejdsgiverForening.

Er du elev med en uddannelsesaftale, så gælder de samme regler for dig som for svendene: Du har fri 1. maj. Er du SKP-elev har du ikke ret til frihed 1. maj. Men hvis din skole er lukket på grund af 1. maj, så er du fri til at gøre, hvad du vil.

Er du statsansat, kan du få fri på begæring om det, men det er ikke et krav du har.

Arbejder du på kommunal eller regional overenskomst, har du fri fra kl. 12.

På kampdagen samles arbejderne traditionelt set til skåltaler og fællessang rundt om i landet. Det har coronaen desværre sat en stopper for. I stedet kan du være med til at fejre dagen digitialt med fællessang, taler og koncert med Magtens Korridorer, Pernille Rosendahl, Allan Olsen og andre. LÆS MERE OM DET HER