Arbejdsmiljø | 25. juni 2020

Dansk byggefirma ville ikke udbetale løn: ”Du er ikke værd at have ansat”

Sim fra Bulgarien blev groft udnyttet af et dansk byggefirma, der snød ham for to måneders løn. Malernes Fagforening hjalp ham med at få sine godt 76.000 kroner i manglende løn, feriepenge, overtidsbetaling og pension.

– Jeg var meget overrasket over, at den slags snyderi kan finde sted i Danmark. Et land, der er kendt for at have gode arbejdsforhold og hvor man går meget op i at overholde regler og rettigheder.
Sådan lyder det fra den 33-årige mand fra Bulgarien, som vi i denne artikel kalder Sim. Han ønsker ikke at stille op med navn og billede af hensyn til sine fremtidige jobmuligheder.
Sim har været igennem mange måneders kamp, tovtrækkeri og frustrationer, efter han sidste år fra 10. oktober til 10. december var ansat som maler i et større byggefirma.

Lønnen kom aldrig

I de to måneder arbejdede han på en københavnsk byggeplads omkring 50 timer om ugen inklusiv aften og weekend. Selvom nogle af hans kollegaer arbejdede sort, stod Sim fast på at han ville følge reglerne og betale sin skat.

– Jeg er opdraget til, at man følger reglerne. Så der var egentlig ikke så meget at være i tvivl om, siger Sim, der både arbejdede sammen med danskere, polakker og andre østeuropæere på den københavnske byggeplads.

Sim, hvis familie nu bor i Tyrkiet, kom til Danmark for et år siden for at tjene penge. Han vil sikre sig, at hans datter på seks år får en god og tryg opvækst i Tyrkiet. Og så vil han hjælpe sine forældre, der er meget fattige. Derfor havde han ikke noget imod at lægge mange kræfter og timer i arbejdet på byggepladsen.

Men han havde ikke forventet, at firmaet ville udnytte ham.

Efter to måneder fik Sim besked på at sige op. Byggeriet havde ikke længere brug for ham, fik han at vide af byggeledelsen. Sim bad om at sin løn. Indtil videre havde han ikke fået en eneste øre fra firmaet, selvom han udførligt havde noteret og videresendt alle hans timer.  Men lønnen kom aldrig.

Den første måned var undskyldningen fra arbejdsgiverens side, at de ikke havde fået hans bankoplysninger i rette tid til første måneds lønudbetaling. Derfor måtte han vente med at få løn til næste måneds lønudbetaling. Da november kom, fik han stadig ingen løn.

Du er ikke værd at have ansat

Fagbladet Maleren har set sms-korrespondancen mellem Sim og firmaets direktør gennem hans ansættelsesperiode og tiden efter.

Igen og igen beder Sim direktøren om at sætte lønnen ind på hans danske konto. Når han endelig får svar fra direktøren, får han besked på, at han må vente eller at ’pengene er på vej.’ På et tidspunkt i korrespondancen forveksler direktøren Sim med en anden ansat, og henviser til, at han allerede har fået lønnen udbetalt i kontanter. Fra firmaets side er tonen meget uforstående og grov. Direktøren skriver som en bemærkning i en sms:

I made you quit because you where not wort having (oversat: Jeg fik dig til at sige op, fordi du ikke er værd at have ansat, red.)

Direktøren benytter også lejligheden til at beskylde Sim for at være illegalt i Danmark, hvilket ikke er sandt. Sim må flere gange bede firmaet om at indsætte lønnen på hans danske konto og han betoner, at han vil betale sin skat.

115 kroner i timen

Tiden går og den lille opsparing, Sim har, bliver hurtigt brugt på husleje og mad. Han går til kommunen for at få hjælp til at finde et nyt job, og han forklarer, at et dansk firma ikke har betalt ham løn for to måneder. Kommunen kan ikke hjælpe ham med den manglende løn, og Sim afviser at komme på understøttelse, mens han er uden arbejde.

– Jeg er ung og jeg er sund og rask. Jeg er jo kommet hertil for at arbejde, så vil ikke have penge fra staten, fastslår han.

Sim går til Krifa, som han får fortalt, er en fagforening, for at få hjælp. De kan ikke hjælpe ham. Han opsøger så Malernes Fagforening Sjælland sidst i december.

Malernes Fagforening gennemgår Sims kontrakt med byggefirmaet og ser straks, at den er helt gal. Sim melder sig ind i fagforeningen, som går i gang med at køre en sag imod firmaet.

Ikke nok med, at Sim hverken har fået løn, overtidsbetaling, feriepenge, SH-penge og pension fra firmaet, så var han ansat til 115 kroner i timen, selvom der i selvsamme kontrakt står, at han er ansat under overenskomsten mellem Danske Malermestre og Malerforbundet. Overenskomstens mindsteløn er 127, 85 kroner.

Fagforening kontakter firmaet, der lover at regulere lønnen og udbetale den til Sim den 31. januar 2020. Men det sker aldrig. Firmaet erklæres konkurs inden.

Kan fortsætte med beskidte tricks

Fagforeningen anmelder i stedet sagen til Lønmodtagernes Garantifond, og langt om længe får Sim endelig sine penge for de to måneders arbejde.

– Jeg er glad nu. Jeg tryg igen og har fået selvtilliden tilbage. I lang tid gik jeg og kunne slet ikke forstå, hvordan det her kunne foregå i Danmark. Men jeg havde jo fulgt alle regler og gjort alt, hvad jeg skulle, så jeg havde også en lille tro på, at jeg til sidst ville få min løn. Men det var en lang kamp. Jeg er så taknemlig over for Malernes Fagforening. Deres hjælp har betydet alt, siger Sim.

Han tænker ofte på hans tidligere kollegaer, der arbejdede sort og som nok aldrig får deres løn fra firmaet. Men han har ikke ondt af dem.

– De burde jo også vide bedre. At de selv har et ansvar for at følge reglerne. Alle ved jo, at man skal betale sin skat, siger Sim.

Lige nu lever han af at gå med aviser, men fagforeningen er ved at hjælpe ham med at få et fuldtidsarbejde. Han vil gerne arbejde i byggeriet igen. Men under de rigtige forhold.

Faglig sekretær John Ove Jørgensen fra Malernes Fagforening Sjælland, som har kørt sagen, er glad for, at Sim nu har fået sine penge. Men han er også frustreret over, at det nu konkursramte firma højst sandsynligt fortsætter med at snyde og udnytte de ansatte ved blot at oprette nyt firma.

– Vi kender til direktøren og det er ikke første gang, han laver det nummer. Desværre sker det tit, at sådanne firmaer går konkurs og genopstår med nyt navn, og sådan fortsætter de med at lave deres beskidte tricks, siger John Ove Jørgensen.

Udsat for snyd?

Malernes Fagforening står klar til at hjælpe dig med løntjek, sikkerhed og meget andet. Kontakt din lokale afdeling lige her: https://maler.dk/afdelinger